عصر صحرا

ساخت وبلاگ

حکومت 470 ساله اشکانی ( 250 ق.م - 226 م)، ان طوری که باید، نتوانست دنباله تمّدن هخامنشی باشد و به ان، حیاتی جدید ببخشد. به همین لحاظ ، اثار جالب و فراوانی از این سلسله که حدود 5 قرن، با قدرت بر قسمت های مهمی از جهان متمدّن ان روز حکومت کرده، به دست ما نرسیده است همچنین دین خاندان اشکانی به دلیل کمبود مدارک چندان روشن نیست.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 675 تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391 ساعت: 4 PM

از مجموع قوانین مدنى عهد ساسانیان ، چنین بر مى آید كه مقررات مربوط با روابط خانواده زن ، مرد، پدر و مادر و فرزندان ، بسیار جامع تر از دوران هاى قبل بوده است .

جامعه ایران ساسانیان ، ریاست خانواده مانند گذشته با مرد بوده است ، كه كذك خداى نام داشته است . با وجود آن كه در دوران ساسانیان زنان از نوعى آزادى هاى اجتماعى برخوردار بودند و حتى بعضى از آنان به مقام سلطنت نیز رسیده اند، ولى مرد عنصر برتر جامعه را تشكیل مى داد، و اولاد پسر، هم از نظر اقتصادى و هم از نظر اجتماعى داراى ارج بیشترى بوده است .

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 522 تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391 ساعت: 4 PM

میرزا تقی خان امیرکبیر اهل فراهان است و دست پرورده خاندان قائم مقام فراهانی. فراهان همچون تفرش و آشتیان مجموعاً کانون واحد فرهنگ دیوانی و "اهل قلم" بود؛ ناحیه ای مستوفی پرور. چه بسیار دبیران و مستوفیان و وزیران از آن دیار برخاستند که در آن میان چند تنی به بزرگی شناخته شده، در تاریخ اثر برجسته گذارده اند. از این نظر میرزا تقی خان نماینده فرهنگ سیاسی همان سامان است. نام اصلی میرزا تقی خان، "محمد تقی" است. زادگاهش "هزاوه" از محال فراهان عراق. هنوز هم در آنجا محله ای بنام "محله میرزا تقی خانی" معروف است، و خانه پدریش نزدیک تپه "یال قاضی" شناخته می باشد. اسم او در اسناد معتبر (از جمله مقدمه پیمان ارزنةالروم، و قباله نکاح زنش عزت الدوله) "میرزا محمد تقی خان" آمده است. رقم مهر و امضای او نیز تردیدی در نام حقیقیش باقی نمی گذارد؛ بی گمان اسم "محمد" رفته رفته حذف گردیده و به ر"میرزا تقی خان" شهرت یافته است. خانواده پدری و مادری میرزا تقی خان از طبقه پیشه ور بودند. پدرش به تصریح قائم مقام "کربلائی محمد قربان" بود که در خطاب او را "کربلائی" می گفت.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 492 تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391 ساعت: 4 PM

در زندگی همه ما مواقعی وجود دارد که باید در حضور چند نفر راجع به مساله‌‌ای صحبت کنیم. ممکن است این صحبت در جلسه یا کنفرانسی باشد که رسمیت داشته باشد و ممکن هم هست که در یک جمع خانوادگی یا در محیط کار بخواهیم برای دوستان یا همکارانمان صحبت کنیم. اگر مهارت‌های لازم را در این زمینه داشته باشیم، قطعاً روند کار با موفقیت بیشتری انجام می‌شود و به نتایج بهتری می‌رسیم.یکی از مباحث مهمی‌که اکثر صاحب نظران درباره آن اتفاق نظر دارند، مقدمه‌ای است که ما برای گفتار خود انتخاب می‌کنیم. برخی می‌گویند اصل مطلب مهم است و مقدمه تأثیر چندانی در روابط ندارد، در صورتی که اگر مقدمه جالب و دلنشین نباشد، دنبال کردن بقیه صحبت از جانب شنوندگان چندان قطعی نیست.

پس سعی کنید صحبت خود را همیشه با یک مقدمه آغاز کنید و سپس به اصل بحث بپردازید.



عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 603 تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391 ساعت: 4 PM

یكی از مدارس شهر «بورگلن» در ایالت «تورگوی» سوئیس، ممنوعیت پوشش اسلامی برای دانش‌آموزان مسلمان را لغو كرد.

هیئت منصفه دادگاه شهر بورگلن (Bürglen) با بیان این‌كه دلایل قضایی كافی برای ممنوعیت پوشش اسلامی برای دختران در مدارس وجود ندارد، تصمیم مدیر یكی از مدارس این شهر را غیرقانونی دانستند.

ابتدای بهار سال 2011 میلادی، مدیر یكی از مدارس دخترانه شهر بورگلن، از ورود دو دانش‌آموز مسلمان آلبانی‌تبار به این مركز علمی به دلیل پوشش اسلامی ممانعت كرد كه این اقدام با واكنش والدین این دانش‌آموزان مواجه شد.

این دو دختر محجبه با شكایت به دادگاه سرانجام موفق شدند تا این ممنوعیت را لغو كنند ولی مدیر این مدرسه عنوان كرد كه این موضوع را در دادگاه فدرال سوئیس مطرح خواهد كرد.

در هر حال، شهروندان مسلمان سوئیسی، ضمن استقبال از تصمیم دادگاه شهر بورگلن، لغو ممنوعیت حجاب در مدرسه این شهر را پیروزی بزرگی برای خود می‌دانند.


عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 620 تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391 ساعت: 4 PM

دو ماه قبل جوان آبادانی در جریان تصادف جمجمه‌اش به شدت آسیب دید و شکست. در این حادثه استخوان‌های جمجه‌ پسر جوان تکه تکه شد و خونریزی باعث شد تا حجم مغز بیمار زیاد شود. ماموران اورژانس پس از رسیدن به محل حادثه، این پسر ۲۴ ساله را به سرعت به بیمارستان امام خمینی (ره) آبادان منتقل کردند و پزشکان بدون اتلاف وقت وارد عمل شدند. از آنجا که جمجمه از فرمانروای بدن یعنی مغز محافظت و نگهداری می‌کند، پس طبیعی است که در چنین حادثه‌ای سلامت مغز بیمار هم به شدت در معرض خطر قرار گیرد و جان او تهدید شود. علی نعمتی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان امام خمینی (ره) آبادان در این باره می‌گوید: «حتی تصورش هم سخت است که جمجمه انسانی به این شدت خرد و شکسته شود. زمانی که جوان حادثه دیده را به بیمارستان آوردند اوضاع بسیار بدی داشت و شانس او برای ادامه زندگی بسیار کم بود اما ما باید تمام تلاش خود را برای احیای این پسر جوان می‌کردیم.»

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 512 تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391 ساعت: 4 PM

چهار اصل پیشرفت: مردانگی، عدالت، شرم و عشق است.


زندگی، یعنی پژوهش، و فهمیدن چیزی جدید.


عشق، به وجود آورنده اعمال زیباست.


کار کنیم، زحمت بکشیم، از سرمایه چیزی کم نداریم.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 493 تاريخ : دوشنبه 25 دی 1391 ساعت: 1 PM

اگرچه بیش از هفت قرن از حیات مولوی می‏گذرد، نکته‏ها و آموزه‏های بسیاری در آثار او وجود دارد که هنوز به کار ما در این عصر پیچیده می‏آید. نگاه انسانی و عرفانی او به حیات این جهانی، گمشده‏ی هر حقیقت‏جویی است. او انسان را بسیار فراتر از جهان مادی می‏دید و تقسیم انسان‏ها را به مؤنّث و مذکّر، تقسیمی راه‏گشا و حقیقت‏نما نمی‏شناخت. در مثنوی می‏گوید: اصل و حقیقت انسان، روحانیت او است، نه جسمانیتش. از سوی دیگر، تفاوت زن و مرد، در جسمانیت آن دو است، نه در روح و روان‏شان. بنابراین میان زن و مرد، تفاوت گوهری و مهمی وجود ندارد؛ زیرا آن‏چه به آدمی، شخصیت و حقیقت می‏دهد، روح او است و روح در مرد و زن یکسان است:

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 691 تاريخ : چهارشنبه 20 دی 1391 ساعت: 8 PM

یکلای دوم ، آخرین تزار روسیه در سال 1868 ، در دوران سلطنت پدربزرگش آلکساندر دوم به دنیا آمد . آلکساندر دوم در سال 1881 به قتل رسید و پسر او الکساندر سوم...

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 594 تاريخ : چهارشنبه 20 دی 1391 ساعت: 8 PM

نیویورک، لندن، سانفرانسیسکو، واشنگتن دی.سی و هوستون در صدر فهرست شهرهایی هستند که سرمایه‌گذاران بین‌المللی املاک ترجیح می‌دهند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 461 تاريخ : چهارشنبه 20 دی 1391 ساعت: 4 PM

عبدالمناف آق ارکاکلی - دانشجوی رشته ی حقوق:
اخیرا از بنده مطلبي با عنوان ترکمن صحرا و مصائب آن در سايت اولكاميز انتشار یافت که با انتقاداتی از سوی قشر جوان جامعه همراه بود که جای خوشحالی دارد چرا که اختلاف سلیقه ها به نفع جامعه می باشد اما برای قانع نمودن این منتقدین دلایل خویش را ذکر می کنم که امیدوارم شبهات را بر طرف سازد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 449 تاريخ : چهارشنبه 20 دی 1391 ساعت: 4 PM

عفو یکی از راهکارهای نظام های قضایی برای عادلانه تر کردن مجازات هاست. مجرمان زیادی به امید عفو یا تخفیف مجازات روزگار محکومیت خود را سپری می کنند. اما ساز و کار برخورداری از این امتیاز چیست؟ در این خصوص کمیسیون عفو و تخفیف مجازات محکومان در مرکز و استان ها تشکیل می شود که به ترتیب کمیسیون مرکزی و استانی نامیده می شود و به تقاضای عفو رسیدگی می کنند.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 718 تاريخ : شنبه 16 دی 1391 ساعت: 7 PM

منظور ما از حقوق ورزشی مجموعه مقرراتی است که بر تمامی امور ورزش حاکم است اعم از ورزشکاران، مدیران فنی، تماشاگران، مدیریت های ستادی ورزش، پزشکان ورزشی، سازندگان لوازم ورزشی و فروشندگان لوازم ورزشی و بالاخره کارکنان سازمان‌های ورزشی. این یک تعریف کلی است یعنی مجموعه قواعد و قوانین حاکم بر کل ورزش.


حقوق ورزشی

 

ظاهراً مهم‌ترین بخش حقوق ورزش، قواعد و مقررات مرتبط با ورزشکاران و مسۆولیت های ناشی از حوادث ورزشی است؛ لطفاً بفرمایید که در کشورهای مختلف جهان با این قبیل حوادث که در حین رویدادهای ورزشی رخ می دهند، چه برخوردی شده است؟

- به طور کلی در همه‌ی کشورهای دنیا ورزش از حمایت های عمومی خاصی برخوردار است، چون اهداف ورزش در واقع تربیت نسل، برومندی، توانمندی، نشاط، سلامتی و بالاخره آماده سازی مهم‌ترین رکن توسعه یعنی انسان است و نباید از جنبه‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن به سادگی گذشت و به همین دلیل برای حمایت از این فعالیت و این نهاد، قوانین و امتیازات بسیار ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند. منتها شکل اعطای این امتیازات متفاوت است؛ گاهی به صورت قوانین صریح و گاهی به‌صورت ضمنی و گاهی هم در قالب رویه های قضایی عملیات ورزش از این امتیازات برخوردار می شود. ولی چون هدف ورزش به طور کلی در تمام دنیا همین مباحثی است که عرض کردم، حکومت‌ها هزینه‌ی آن را پرداخت می کنند و حوادث ورزش را از شمول حوادثی که در کوچه و خیابان اتفاق می افتد کاملاً جدا می کنند؛ هر چند از لحاظ نتیجه یکی باشند. چون در اینجا اهداف دیگری مدّنظر است.

 حقوق ایران چگونه به این بحث پرداخته است؟

ـ در ایران، خوش‌بختانه از سال 52 به طور صریح در مورد صدمات ناشی از حوادث ورزشی قانون داریم و بعد از انقلاب هم همان ماده (42) سابق، در قانون مجازات عمومی تأیید شد و فقط یک جمله ای به آن اضافه شد و آن این که: «آن مقررات هم با موازین شرعی مغایرت نداشته باشد.» بنابراین ما در حال حاضر، در مورد عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن قانون خاص داریم که به موجب آن، این حوادث از امتیاز علل موجهه استفاده می‌کنند و مرتکب با رعایت شرایط مذکور در ماده قانونی هیچ گونه مسۆولیت اعم از کیفری و مدنی نخواهد داشت.

در ایران، خوش‌بختانه از سال 52 به طور صریح در مورد صدمات ناشی از حوادث ورزشی قانون داریم و بعد از انقلاب هم همان ماده (42) سابق، در قانون مجازات عمومی تأیید شد و فقط یک جمله ای به آن اضافه شد و آن این که: «آن مقررات هم با موازین شرعی مغایرت نداشته باشد.»

 آیا ورزشکاران در برابر تمام رخ‌دادهایی درحین عملیات ورزشی صورت می‌گیرد؛ مثلاً فحاشی های نژادپرستانه که بعضاً برخی به خاطر هیجانات ناشی از عملیات ورزشی مرتکب آن می شوند نیز مصون هستند؟

- ببینید اولاً ماده قانونی مذکور، ناظر است به حوادث ناشی از عملیات ورزشی، تماشاگران مشمول این امتیاز نیستند، توهین و فحاشی عملیات ورزشی محسوب نمی شود تا از امتیاز مصونیت برخوردار باشد. تازه خود آن عملیات ورزشی که در هر ورزش مشخص است، در صورتی در شمول علل موجهه قرار می‌گیرد که دو شرط داشته باشد. یکی این که آن عملیات ورزشی در چارچوب مقررات خاص آن ورزش انجام گیرد؛ بنابراین اگر ورزشکاری در جریان عملیات ورزشی مرتکب خطا بشود و خطای او منتهی به قتل، ضرب و جرح شود، او مجرم است و مجازات می شود اما با رعایت مقررات هر حادثه ای اتفاق بیفتد، جرم نیست. یعنی در واقع ورزش مجوز انتقام‌جویی و خشونت نیست. ورزش وسیله سلامتی، برومندی و نشاط است. اگر ورزشکار لگد بزند و این لگد برخلاف مقررات باشد، مثل این است که این کار را در خیابان انجام داده است و تعقیب می شود.پس اگر در فوتبال یا هر ورزش دیگری ورزشکار در چارچوب مقررات اقدام کرد و طرف مقابل فوت کرد، مسۆول نیست. مثلاً فرض کنید یک کشتی گیری، حریفش را روی پل می برد و برابر مقررات، او را روی پل نگه می دارد، کشتی گیری که مقاومت می کند ممکن است قطع نخاع شود. ما برای مجری فن مسۆولیت قائل نیستیم؛ مشروط بر این که در چارچوب مقررات فنی اجرای فن کرده باشد. یا در فوتبال، به هنگام ضربات ایستگاهی، بازیکن اجازه دارد با تمام قدرت به توپ ضربه بزند. اگر توپ به حریف برخورد کند و منجر به فوت او شود، بازیکن مسۆول نیست؛ چون مطابق مقررات این عمل را انجام داده است.

گرفتگی عضلات ساق پا

حالا اگر مخالف مقررات‌ ورزشی ولی در حین عملیات ‌ورزشی صدمه‌ای به‌یک ورزشکار ‌وارد شود، وضعیت به چه منوال است؟- فرض کنید در کشتی بعضی از فنون ممنوع اعلام شده است؛ اگر کشتی گیر مثلاً فن کلاته را اعمال بکند و منتهی به نقص عضو و مرگ بشود، جرم محسوب شده و مجری فن مجازات می شود و یا در همین فوتبال اگر ضربه ایستگاهی که باید با اجازه داور زده شود، بازیکن قبل از سوت ضربه بزند و به حریف اصابت کند، خطا است و نتایج مجرمانه‌اش هم گریبان‌گیر خاطی خواهد شد. مصونیت از مسۆولیت در ورزش شرط اولش رعایت کامل مقررات فنی همان ورزش است. و شرط دومش این است که این مقررات با موازین شرعی مغایرت نداشته باشد.

پس آیا هیجانات و عصبانیت های ناشی از عملیات ورزشی که در حین مسابقات ایجاد می شود، دلیل موجهی برای مصونیت از مسۆولیت نیست؟

- عصبانیت عملیات ورزشی نیست، بله؛ ورزشکار در جریان عملیات ورزشی ممکن است عصبی شود. اگر دچار هیجان شد و عمل خطا کرد، خطا است و باید مجازات شود. مثل این است که کسی به دیگری فحاشی کند، او عصبانی شود و فحاش را بکشد که باید او را قصاص کرد. ممکن است هیجانات موجب تخفیف مجازات بشود ولی هیجان مجوز ارتکاب جرم نیست

فرآوری: هانیه اخباریه

بخش حقوق تبیان

 


منبع: پایان نامه دکتر حسین آقایی(دکترای حقوق جزا و جرم شناسی) –وبلاگ حقوق ایرانی

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 424 تاريخ : شنبه 16 دی 1391 ساعت: 7 PM

چكيده :

باورها ، افسانه ها ، داستانها و اشعار در هر فرهنگ و قومي باعث شكوفايي برخي از استعدادها و ايجاد فضاي مناسبي جهت درس زندگي گرفتن از آنها مي شود. اقوام مختلف داراي افسانه ها و باورهاي مختلفي هستند قوم اصيل تركمن ، در تركمن صحراي ايران نيز داراي باورها و افسانه هاي مختلفي در پيشينه خود مي باشند و در مسير زندگي با توجه به زندگي دامپروري و ايلي و صحرانشيني با نقل آنها براي فرزندان و جوانان درسهاي بسياري به آنها مي آموزند كه نمونه هايي از آنرا بررسي كرده ايم. افسانه ها و داستانهايي نظير تاج محمد ترسو ، خوابهاي عجيب پادشاه ، آق پاميق ، گوراوغلو ، اغوزخان و اژدها از جمله آنها مي باشند كه نسل به نسل بعنوان ميراث به قوم تركمن رسيده است و از آنها بعنوان مظهر و سمبل زندگي ، جهت مقابله با سختيها ، دشمنان و حوادث زندگي اجتماعي استفاده مي شود. و با تحريك احساسات جوانان باعث بروز حس فداكاري ، شجاعت ، همبستگي ، وفاداري به عهد ، خودباوري و ... شده است و ايجاد موفقيت درزندگي اجتماعي مي شود.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 495 تاريخ : چهارشنبه 13 دی 1391 ساعت: 3 PM

رقص شمشیر را هنوز در گوشه و کنار ایران، چه با خود شمشیر و چه به صورت تقلیل یافته ی آن با چوب می توان دید. متاسفانه در مورد خاستگاه و پیشینه ی آن تاکنون مطلبی، تا آنجا که راقم خبر دارد، به فارسی نوشته نشده است. اما یکی از کتابهای ارزشمندی که در این زمینه پژوهشی جدی ارائه می دهد، اثر 500 صفحه ای شرودر" رمز و نمایش در ریگ ودا" ( Schroeder, L.,  Mysterium  und Mimus im Rigveda, Leipzig, 1908 ) است که متاسفانه به نمونه های ایرانی، احتمالا به جهت کمبود منابع در زمان نگارش کتاب اشاره نمی کند.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 531 تاريخ : چهارشنبه 13 دی 1391 ساعت: 3 PM

مردم ايران طي قرنها همزيستي با تركمنها در حافظه تاريخي خود شناخت جامع و كاملي از اين قوم دارند. امروز ايراني ها، تركمن ها را مردماني شريف، نجيب و صبور مي شناسند كه در شمال شرقي ايران و در دشت تركمن صحرا با زمين و اسب و قالي، نسبتي ديرينه دارند و    بخشي هاي تركمن با دوتارهايشان اشعار عرفاني مختومقلي فراغي را در روح و جان صحرا ترنم مي بخشد.

     تركمن ها در گذشته هاي دور به دليل نسبت آنها به جد اساطيري شان «اغوزخان» «اغز» يا «اغوز» ناميده مي شدند اما «در اينكه چرا تركمن ناميده مي شوند» دليل قانع كننده اي وجود ندارد. تنها در كتب قديمي به اين مطلب برمي خوريم كه تركمن ها درجواب «كه هستي؟» مي گفتند «ترك من» يعني ترك هستم و نيز گفته شده است لفظ تركمن براي تمايز آنها از ترك ها به كار برده شده است نخست، ترك مانند، بوده و به مرور زمان به تركمن تغيير شكل يافته است.»(1)

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 895 تاريخ : چهارشنبه 13 دی 1391 ساعت: 3 PM

سال ۲۰۱۳ درحالی از روز سه شنبه آغاز می شود که قرار است یک فقیرزاده به مدت یکسال مسوولیت پست ریاست جمهوری سوییس را برعهده بگیرد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 431 تاريخ : چهارشنبه 13 دی 1391 ساعت: 3 PM

بسیاری از ایده‌هایی که در کتاب‌ها و فیلم های علمی - تخیلی مطرح شده اند، با توسعه فناوری های مختلف در سال های اخیر محقق شده اند.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 379 تاريخ : چهارشنبه 13 دی 1391 ساعت: 3 PM

مجسمه آزادی یا تندیس آزادی که نام اصلی آن «آزادی روشنگر جهان» است (به انگلیسی: Liberty Enlightening the World - به فرانسه: La liberté éclairant le monde)، مجسمه بزرگی است که در سال ۱۸۸۶ (میلادی) توسط فرانسه به ایالات متحده آمریکا هدیه داده شده‌است.

این مجسمه در جزیره آزادی در بندر نیویورک نصب شده و به صورت نمادی برای خوش‌آمد گویی به مسافرانی که راه دریا به نیویورک می‌آیند درآمده‌است. این مجسمه که با رویه‌ای از مس پوشش یافته، در سال ۱۸۸۶ به مناسبت یکصدمین سال استقلال امریکا از بریتانیا و به عنوان نمادی از دوستی فرانسه و آمریکا به این کشور اهدا شده‌است.

طرح مجسمه را فردریک بارتولدی مجسمه‌ساز فرانسوی، و سازه درونی آن را الکساندر ایفل، مهندس فرانسوی برج ایفل، طراحی کرده‌اند. اوژن ویوله لودوک نوع مسی را که برای پوشش مجسمه بکار رفته انتخاب کرده‌است.

مجسمه به شکل شخصیت زنی است ایستاده در حال گام برداشتن، که دور سرش را هفت اشعه نورانی فراگرفته‌است. او با دست چپ خود یک لوح سنگی را نگه داشته و با دست راست خود مشعلی فروزان را بالای سر خود نگه داشته‌است. روی لوح سنگی با شماره‌های رومی نوشته شده JULY IV MDCCLXXVI که نشانگر ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ (میلادی) و تاریخ استقلال آمریکا است.

امروزه مجسمه آزادی یکی از نمادهای مشهور کشور آمریکا است. قبل از همگانی شدن سفرهای هوایی، مجسمه آزادی اولین نشانی از آمریکا بود که مسافران کشتی‌ها هنگام نزدیک شدن به سواحل آمریکا مشاهده می‌کردند.

از نظر شمایل ظاهری، طراحی این مجسمه به مجسمه باستانی غول رودس و مجسمه کارلو بوروموئه کشیش ایتالیایی شباهتهایی دارد. این مکان یک میراث جهانی یونسکو در آمریکا میباشد.
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 977 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391 ساعت: 3 PM

ژاندارک (به فرانسوی: Jeanne d'Arc) و گاه دوشیزهٔ اورلئان (* ۶ ژانویه ۱۴۱۲ در دومرمی-لاپوسل، لورن؛  ۳۰ می ۱۴۳۱ در روآن)، قهرمان ملی فرانسه و قدیسهای در کلیسای کاتولیک.

در جنگ صدساله بر ضد انگلستان، رهبری فرانسویها را برعهده داشت. در نزدیکی شهر کنپی ینی، به خاطر خیانت شهردار این شهر توسط بورگونیها اسیر شد و به انگلیسیها فروخته شد. ژان دارک در یک دادگاه کلیسایی، توسط اسقفِ بووه، پیر کوشون به جرم ضدیت با قوانین کلیسا، محکوم و در میدان ویومارشه شهرِ روآن سوزانده شد. چندی بعد، در یک دادگاه تجدید نظر در سال ۱۴۵۶، شرافت این دوشیزه قهرمان باز اثبات شد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 832 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391 ساعت: 3 PM

لینک دوستان

نظر سنجی

نظر شما درباره ی وبلاگ عصر صحرا چیست

خبرنامه